ارکان دبیرستان
لازمه هر نظام آموزشی موفق وجود ارکان و نیروی انسانی منظم و دقیق و برنامه هدفمند جهت پیشبرد اهداف آموزشی و تربیتی است. از اینرو ساختار سازمانی دبیرستان انرژی مثبت متشکل از 5 رکن اساسی است که هر کدام به نوبه خود در حکم بازوان اجرایی مدیریت در راستای پیشبرد این مهم به حساب می آیند.
این 5 رکن عبارتند از:
معاونت آموزشی
معاونت فرهنگی
معاونت انضباطی
معاونت اجرایی
اطلاع رسانی و روابط عمومی
معاونت آموزشی
ستاد ثبت نام
به باور ما تمامی دانشآموزان از هوش و استعداد کافی برای کسب موفقیتهای آموزشی برخوردارند و مدارس پس از تشخیص و شناسایی استعدادهای فردی، باید زمینه های رشد و شکوفایی آنها را فراهم کنند.
نام نویسی و ثبت نام در دبیرستان انرژی مثبت ( دوره اول ) یک فرآیند گزینشی و شایسته محور است. بدینصورت که دانشآموزان پس از قبولی در آزمون ورودی که شایستگیهای آموزشی و علمی آنها را به چالش میکشد، دعوت به مصاحبه میشوند. در فرآیند مصاحبه همه پذیرفتهشدگان باید با شرکت در چالشهای مختلف، شایستگیهای اخلاقی و رفتاری خود را نیز به اثبات برسانند.
تمامی این فرآیندها از زمان ثبت اطلاعات متقاضی تا ثبت نام نهایی دانشآموز بر عهده ستاد ثبت نام متشکل از بهترین نیروهای اجرایی به همراه مسئول پایه و روانشناس مستقر است.
تمامی دانش آموزانی که متقاضی ورود به دبیرستان هستند نخست باید با ورود به سایت و تکمیل فرم اطلاعات فردی، درخواست ثبت نام خود را به طور رسمی ثبت کنند. پس از ثبت درخواست، همکاران ما در ستاد ثبت نام با شما تماس گرفته و از اولیا برای شرکت در جلسه معارفه دعوت به عمل میآورند. (حضور در جلسه معارفه برای ادامه روند ثبت نام الزامی است)
درجلسه معارفه توضیحات مختصری درباره دبیرستان از نگاه کلی مدرسه تا رویکردهای آموزشی و تربیتی ارائه خواهد شد. پس از این جلسه دانش آموزان فرصت دارند تا برای آزمون ورودی ( نیمه اردیبهشت 1404 ) خود را آماده کنند.
دبیرستان به جهت کمک به آمادگی بیشتر دانشآموزان برای آزمون ورودی در هر پایه، یک کتاب نمونه سوال تدارک دیده است تا با تهیه آن، دانشآموزان متقاضی ثبت نام با سطح سوالات آزمون ورودی آشنا شده و همچنین با حل آنها خود را برای رقابت در آزمون آماده کنند.
پس از اعلام نفرات پذیرفته شده در آزمون ورودی (دو برابر ظرفیت)، این دانشآموزان به مصاحبه علمی دعوت شده و استعدادهای رفتاری، حرکتی و هوشهای چندگانه دانشآموز مورد ارزیابی قرار میگیرد.
در بازه زمانی نیمه خرداد 1404 نتایج پذیرفته شدگان نهایی پیش از تابستان و شروع پایگاه تابستانی اعلام و مراحل ثبت نام قطعی آنها آغاز میشود.
ساختــار آموزشی دبیرستان
شورای آموزشی دبیرستان با الگوبرداری از نسخه های موفق آموزشی، اقدام به طراحی یک ساختار آموزشی منحصر به فرد کرده است که مزیت خود را در تکمیل نواقص رویکردی دیگر ساختارهای آموزشی مدارس برتر می داند. اما به طور اجمالی از نظر ما آموزش تخصصی مقوله ای فرآیندی است. فرآیندی که در دبیرستان انرژی مثبت به 4 بخش متعامل تقسیم می شود.
تدریس، تمرین و تکلیف، آموزش و نظارت هر کدام پایه های اساسی ساختار آموزشی ما هستند که در هر پایه تحصیلی توسط یک نیروی متخصص و کارآمد با عنوان “مسئول پایه” به طور مستمر و با دقت رصد و پایش می گردد.
اهداف آموزشی در هر پایه تحصیلی
- پایه هفتم
به طور کلی عمده تلاش ما در بخش آموزش پایه هفتم معطوف به موارد زیر است:
1- آشنایی دانش آموزان جدیدالورود با مقطع متوسطه اول ، دروس مربوطه و نیز نحوه مطالعه و یادگیری آنها
2- برنامه ریزی و خود تنظیمی دانش آموزان در پیگیری دروس و انجام وظایف آموزشی محوله به آنها
3- تمرین کارگروهی توسط دانش آموزان و آموزش نحوه تعامل با گروه همسالان به خصوص در حل مسائل آموزشی
4- ترغیب دانش آموزان به تلاش و پشتکار بیشتر بر اساس میزان توانایی فردی هر دانش آموز
5- تشخیص و رصد استعدادهای فردی دانش آموزان در حیطه های مورد علاقه هر دانش آموز
- پایه هشتم
اهداف آموزشی ترسیم شده در پایه هشتم به شرح زیر است:
1- تقویت و تثبیت یادگیری دروس توسط دانش آموزان و ارزیابی های منظم دوره ای
2- آمادگی دانش آموزان مستعد جهت شرکت در المپیادهای علمی نوجوانان و مسابقات بین المللی
3- آموزش نحوه مطالعه دروس مختلف و تثبیت روش های اجرایی دانش آموزان
4- تقویت قدرت عملکرد دانش آموزان در حل مسأله در دروس کلیدی (معطوف به اهداف آموزشی پایه نهم)
- پایه نهــم
در پایه نهم با توجه به حساسیت مقطع و لزوم آمادگی هر چه بیشتر دانش آموزان به منظور شرکت در آزمون های نهایی و ورودی مدارس برتر در پایه دهم، اهداف زیر دنبال میشود:
1- به کارگیری روش های آموزشی فراگرفته شده در پایه های قبل برای مطالعه دروس اعم از تمرین گروهی، خودتنظیمی، روش های مطالعاتی و …
2- برنامه ریزی فردی دانش آموزان به منظور آمادگی شرکت در آزمون های ورودی مدارس برتر
3- استعداد سنجی دانش آموزان و کمک به تشخیص علاقه آنها به حیطه های شغلی مختلف
4- کمک به شناخت رشته های درسی در دوره دوم و کسب آمادگی برای دروس کلیدی هر رشته نظری
5- برنامه ریزی و آمادگی برای شرکت در آزمون های هماهنگ و نهایی در پایه نهم
6- آشنایی دانش آموزان با روشهای مطالعه با کیفیت و کمیت بالا نظیر برگزاری اردوهای علمی و کلاس های فوق العاده به جهت آمادگی مطالعه دروس در سالهای تحصیلی پیش رو
برنامه آموزشی دبیرستان
معاونت آموزشی دبیرستان برنامه های آموزشی را به گونه ای تدوین میکند که بیشترین کمک به دانش آموزان برای تحقق اهداف کلیدی هر پایه صورت پذیرد. اهم برنامه های آموزشی دبیرستان به شرح زیر است:
- تدریس
1- تفکیک دروس ریاضی و علوم تجربی به بخش های حساب و جبر، هندسه، شیمی، فیزیک، زیست و زمین شناسی
2- تفکیک دانش آموزان در روزهای پنجشنبه به دو دسته تقویت بنیه علمی ریاضی و علوم در راستای کمک به نفراتی که نیازمند تفهیم دقیقتر و بیشتر مطالب درسی هستند و نیز ریاضی – علوم پیشرفته برای دانشآموزانی که مستعد پیشرفت بیشتر و شرکت در آزمون ها و المپیادهای علمی نوجوانان هستند.
3- در صورت لزوم، برگزاری کلاسهای رفع اشکال و حل مسأله به ویژه پیش از آزمونهای میان نوبت و پایان نیمسال
4- شروع برنامههای آموزشی و کلاس های درسی از ابتدای تیرماه هر سال به مدت 6 هفته آموزشی به جهت تسهیل فرآیند آموزش دروس در طول سال تحصیلی

- تمـــرین و تکلیــف

ارائه تکالیف و تمارین سطح بندی شده و متناسب با برنامه های آموزشی دبیرستان
از جاییکه در ساختار آموزشی دبیرستان انرژی مثبت، تدریس مطالب درسی فراتر از حد کتاب درسی بوده و بیشتر و عمیق تر به مباحث درسی پرداخته میشود، جزوات آموزشی دبیران و کتاب های مکمل که هر ساله در ابتدای شروع مدارس در اختیار دانش آموزان قرار میگیرد بعنوان مهمترین منابع آموزشی ما به شمار میآیند.
- ارزشیـــابی و آزمــونها
دبیرستان انرژی مثبت به منظور سنجش میزان یادگیری دانشآموزان و نیز رصد و ارتقاء سطح کیفی تدریس دبیران، از دانش آموزان بصورت مستمر در طی سال تحصیلی ارزشیابی به عمل می آورد.
بر همین اساس در برنامه آموزشی دبیرستان علاوه بر آزمون های مستمر هفتگی و آزمون های رسمی پایان هر نیمسال، 2 نوبت ارزشیابی میان نوبت در بازه اواسط آبان و اواخر فروردین ماه از دانش آموزان به عمل می آورد.
عناوین زیر دربرگیرنده برنامه آزمون های دبیرستان انرژی مثبت است:
1- آزمونک های کلاسی
2- آزمون های هفتگی در روز شنبه هر هفته
3- آزمون های میان نوبت اول و دوم در اواسط هر نیمسال تحصیلی
4- آزمون های پایان پایگاه تابستانی، پایان نیمسال اول و پایان نیمسال دوم
5- آزمون های جامع پیش از امتحانات میان نوبت و پایان نوبت
6- آزمون های هماهنگ کشوری شامل آزمون های مبتکران، سنجش مدارس برتر و…

- مشـــاوره و نظـــارت

مهمترین بخش در برنامه آموزشی دبیرستان وجود جلسات مستمر مشاوره و نظارت دوره ای دانش آموزان، به منظور تحلیل وضعیت آموزشی دانش آموزان است. به طوری که در هر سال تحصیلی 4 دوره مشاوره عمومی دانشآموزان و اولیا برگزار شده و پس از این جلسات دانش آموزان و اولیا (در یک بازه دو هفته ای) دعوت به مشاوره فردی میشوند.
این مشاوره ها در زمان بندی های زیر صورت می پذیرد:
- در شروع پایگاه تابستانی
- پس از پایان امتحانات میان نوبت اول
- پس از امتحانات پایان نیمسال اول
- پس از امتحانات میان نوبت دوم
علاوه بر این 3 دوره مشاوره اختصاصی درسی بهصورت فردی با برخی از دانش آموزان و اولیا برگزار می گردد.
- در پایان پایگاه تابستانی
- پیش از شروع امتحانات میان نوبت اول
- پیش از شروع امتحانات میان نوبت دوم
در این راستا نمرات آزمون های هفتگی و ارزشیابی های کلاسی به همراه تحلیل و توصیه مسئول پایه بهصورت برخط در سامانه آموزشی کارسنج و بهصورت مکتوب در انتهای هر هفته به دانش آموزان و اولیای محترم ارائه می گردد.
در ادامه این روند آموزشی، پس از آزمون های جامع، هماهنگ، میان نوبت و پایان نیمسال تحصیلی کارنامهها به دقیقترین شکل آماری تحلیل و ارائه می گردد.
هر دانشآموز دارای یک پرونده آموزشی و مشاوره ای نزد مسئول پایه خود می باشد که تمام روند آموزشی و برنامه ریزی دانش آموز در آن ثبت میشود و در انتهای سال تحویل مشاور پایه بالاتر می گردد تا روند آموزشی و برنامه ریزی هر دانش آموز در ابتدای سال بعد نیز استمرار یابد.
معاونت فرهنگی
مهمترین هدف دبیرستان دوره اول، ایجاد بستر مناسب فکری جهت پرورش دانش آموزانی متعهد به باورهای ملی و مذهبی می باشد. نظر به اهمیت باورهای دانش آموزان در این سن و تاثیر نگرش افراد در شکل گیری شخصیت آنها، دبیرستان انرژی مثبت با درنظر گرفتن برنامه های مناسب و مرتبط سعی دارد دانش آموزانی پویا، متعهد، اخلاق مدار و دیندار در اختیار جامعه قرار دهد. از مجموع اهداف و فعالیت های فرهنگی دبیرستان می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
- برگزاری اردوهای علمی، فرهنگی و آموزشی شامل بازدیدهای علمی از مرکز رویان و فناوری های نانو و …، اردوهای مناسبتی، شبی در مدرسه و اردوهای زیارتی و سیاحتی
- تأسیس خیریه دانش آموزی به منظور مشارکت فعال دانش آموزان در امور خداپسندانه و تقویت حس همدلی و نوع دوستی
- آموزش اتخاذ تصمیمات صحیح و معقول با واگذاری مسئولیت به آنها در چارچوب قبول وظایف مدرسه ای
- آماده سازی دانش آموزان جهت شرکت در مسابقات فرهنگی در سطح مدرسه، منطقه، استان و کشور( داستان نویسی، شعر نویسی، تئاتر، سرود، قرآن و عترت، احکام، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و…)
- برگزاری مراسم مذهبی (نماز جماعت، مراسم مناسبت های مذهبی)
- ایجاد روحیه تعاون وهمکاری وتقویت آن از طریق مشارکت در اجرای برنامه های جمعی و گروهی
با توجه به اهمیت بحث ورزش و تربیت بدنی در این سن، دانش آموزان علاوه بر ساعت های ورزشی درسی، هر هفته در سالن ورزشی سرپوشیده نیز به فعالیت می پردازند. ساعات تربیت بدنی در دو بخش آموزش تئوری و عملی ورزش های مادر انجام خواهد شد. هدف گذاری سه ساله تربیت بدنی دبیرستان بر این است که دانش آموزان در نهایت در 5 رشته ورزشی مهارت پایه راکسب کنند تا امکان استعدادسنجی دانش آموزان در این رشته ها نیز مهیا گردد.

در راستای رشد و تعالی دانش آموزان و با رویکرد تریبت تمام ساحتی در همه ابعاد وجودی انسان نظیر روحیه تعاون و دیگر خواهی، مجتمع فرهنگی آموزشی انرژی مثبت اقدام به راه اندازی خیریه دانش آموزی کرده است.
البته رویکرد و نگاه مدرسه در راه اندازی این بخش اهداف عالی دیگری چون بالابردن حس قدرشناسی و شکرگزاری، تقویت کار گروهی و مشارکتی، ایجاد حس نوع دوستی، آشنایی با معضلات اجتماعی و ایجاد خود باوری برای رفع مسئله و … را نیز بههمراه خواهد داشت.
خیریه انرژی مثبت تاکنون توانسته است بالغ بر ۲۴ فعالیت خیرخواهانه در این راستا به ثمر رساند.
معاونت انضباطی
یکی دیگر از مهمترین ارکان هر مجموعه سالم و موفقی وجود رکن انضباط در ساختار سازمانی آن مجموعه است از اینرو مجتمع فرهنگی آموزشی انرژی مثبت با تدوین آئین نامه انضباطی دقیق و جامع و نظارت بر اجرای تمامی بندهای آن توسط مسئول انضباطی سعی بر آن دارد تا دانش آموزانی متعهد و منضبط تربیت کرده و تحویل جامعه دهد.
ساعت ورود و خروج
زنگ شروع فعالیت های مدرسه رأس ساعت 7:15صبح به صدا درآمده و پایان کلاس های درسی به صورت رسمی ساعت 15:00 میباشد.
- دانش آموزان موظف هستند در ساعات اعلام شده درمدرسه حضور یابند و حضور بعد از زمان اعلام شده، تاخیر محسوب و موجب کسر نمره انضباط می گردد.
- در پایان روز نهایت 30 دقیقه پس از زنگ تعطیلی دبیرستان دانش آموزان می بایست در صورتی که مدرسه دارای برنامه فوقالعاده نباشد مدرسه را ترک نمایند.
- با هر بار تاخیر 0/25 از نمره انضباط دانش آموزان کسر می گردد.
چنانچه دانش آموزی پس از شروع کلاس و ورود دبیر به کلاس درس، در مدرسه حضور یابد از ورود به اولین کلاس محروم خواهد بود و غیبت غیرموجه ثبت خواهد شد.
غیبت
در صورت غیبت دانش آموز به هر دلیل یکی از والدین موظف به تماس با معاون انضباطی دبیرستان تا ساعت 8 صبح می باشد.
غیبت در صورت بیماری فقط با ارائه گواهی پزشک و در غیر اینصورت نهایتا تا دو روز پس از غیبت با مراجعه اولیاء به مدرسه و پر کردن فرم غیبت موجه خواهد شد.
- غیبت غیر موجه منجر به کسر نمره انضباط میگردد.
- تشخیص غیبت موجه یا غیرموجه با معاون انضباطی مدرسه خواهد بود.
- غیبت بیش ازیک روز صرفا با موافقت شورای دبیرستان امکان پذیر خواهد بود. (بیماری از این قاعده مستثنی است)
- هر غیبت غیر موجه 0/5 نمره کسر انضباط خواهد داشت.
همراه داشتن وسایل غیر ضروری و ممنوعه
- آوردن تلفن همراه ممنوع بوده و در صورت رویت باراول تا 3 روز و بار دوم به مدت یک ماه ضبط خواهد شد.
البته در صورت نیاز ضروری به همراه داشتن تلفن، فرم اطلاع رسانی و رضایت اولیاء توسط ایشان امضا و پس از تایید معاونت انضباطی دانش آموزان می توانند تلفن همراه خود را صبح پس از ورود به مدرسه تحویل و پیش از خروج قطعی از مدرسه، آن را دریافت کنند.
- آوردن وسایل تجملی، زینتی و اشیاء گران بها اعم از موارد مختلفی مانند انگشتر، ساعت هوشمند و …. به مدرسه ممنوع میباشد.
وضعیت ظاهری ( لباس فرم ، موی سر )
موی سر دانش آموزان باید متعارف و متناسب با وضعیت دانش آموزی باشد و تشخیص بلند یا کوتاه بودن و نیز مدل موی دانش آموز به عهده معاون انضباطی است.
دانش آموزان موظف به پوشیدن لباس فرم مصوب دبیرستان بوده و چنانچه با غیر از لباس فرم در مدرسه حضور یابند از ورود ایشان به کلاس ممانعت به عمل خواهد آمد.
آئین رفتاری
هرگونه شوخی نابجای فیزیکی، عدم رعایت ادب، احترام و استهزاء و همچنین استفاده از الفاظ نامناسب و نزاع ممنوع بوده و چنانچه دانش آموزی مرتکب یکی از موارد فوق گردد، با توجه به آئین نامه انضباطی آموزش و پرورش و نظر شورای دبیرستان نسبت به نوع تخلف صورت گرفته، از تذکر شفاهی تا کسر نمره انضباط و در صورت لزوم اخراج موقت در پی خواهد داشت.
مراتب خروج از مدرسه
دانش آموزان در تایم مدرسه به هیج عنوان حق خروج، حتی خروج با یکی از والدین را نخواهند داشت مگر با مجوز کتبی معاون انضباطی و هماهنگی با مسئول پایه و چنانچه دانش آموزی مرتکب چنین عملی گردد طبق تصمیم شورای مدرسه با ایشان برخورد خواهد شد.
نظم ، نظافت و نگهداری از اموال مدرسه
در صورت تخریب یا آسیب به اموال مدرسه شخص خاطی موظف به ترمیم و جبران خسارت وارده است.
زنگ های تفریح، مناسبت ها، حضور در حیاط و محوطه اداری مدرسه
- در مدت زمان زنگ تفریح کلیه دانش آموزان موظف به تخلیه کلاس ها هستند به جز موارد ضروری و هماهنگ شده هیچ دانش آموزی اجازه حضور در کلاس یا تردد در راهرو را ندارد.
- ورود به روابط عمومی و اتاق دبیران ممنوع بوده و در صورت مشاهده کسر نمره انضباط به همراه خواهد داشت.
- هرگونه ورزش در زنگ های تفریح ممنوع بوده مگر در مواردی چون برگزاری لیگ یا مسابقات ورزشی.
مراحل پیگیری موارد انضباطی
هرگاه وضع اخلاق، رفتار، انضباط و تحصیل دانش آموز با مقررات آموزشی و انضباطی مدرسه منطبق نباشد شورای مدرسه طبق آئین نامه انضباطی آموزش و پرورش (ماده 76) برحسب مورد، اقدامات زیر را انجام خواهد داد:
1- تذکر و اخطار شفاهی
2- تعهد کتبی از دانش آموز و اولیاء
3- اخراج موقت از مدرسه با اطلاع قبلی به ولی دانش آموز حداکثر برای مدت 3 روز با تصویب شورای دبیرستان
4- انتقال به مدرسه دیگر
نحوه اطلاع رسانی موارد انضباطی
در صورت وقوع مورد انضباطی که در آئین نامه ذکر شده است، ابتدا مورد مذکور در سامانه کارسنج ثبت شده و پیامک متناظر به اولیای دانش آموز ارسال میگردد.
در صورت مشاهده دفعات و شدت رفتار صورت گرفته، با ارسال نامه کتبی به اولیاء و دعوت از ایشان اقدام خواهد گردید.
معاونت اجرایی
نگهداری فضای آموزشی و اداری مجموعه و انجام امور جاری مربوط به تعمیرات، فضاسازی، هماهنگی های مربوط به اجرای مراسمات مختلف و اصلاح ایرادات و اشکالات موجود در فضای کلی مجموعه بر عهده معاونت اجرایی است.
علاوه بر این نظارت بر عملکرد سرویس دانش آموزی، تهیه لباس های فرم دانش آموزان، کنترل و نظارت بر بوفه مدرسه و هماهنگی با کیترینگ جهت تهیه غذای دانش آموزان نیز از جمله وظایف معاونت اجرایی است.
روابط عمومی و اطلاع رسانی
در ساختار هر مجموعه موفقی همواره نقش روابط عمومی و نحوه تعامل درست با مخاطبان و نیز اطلاع رسانی فرآیندها و امورات جاری آن در اولویت قرار دارد.
از اینرو سعی بر آن شده است تا با اطلاع رسانی درست و به موقع رویدادها و موضوعات جاری دبیرستان چه از طریق درگاه های ارتباط جمعی و چه از طریق تماس های مکرر تلفنی و متنی، همواره اولیای گرامی را در جریان امورات حیاتی و حساس قرار دهیم.
به همین منظور واحد روابط عمومی و اطلاع رسانی مجتمع فرهنگی آموزشی انرژی مثبت این مسئولیت خطیر را بر عهده دارد.