آموزش


یکی از مهم ترین ارکان دبیرستان دوره اول انرژی مثبت، رکن آموزش می باشد. هر پایه تحصیلی در دبیرستان انرژی مثبت توسط یک مسئول پایه هدایت می شود که مسئولیت رصد کلیه فعالیت های آموزشی دانش‌آموزان را در ابعاد مختلف بر عهده دارد. آموزش در این مجموعه به 4 دپارتمان دروس عمومی، دروس اختصاصی، دروس عملی و دپارتمان زبان انگلیسی تقسیم می گردد.

دپارتمان دروس اختصاصی

حجم زیاد مطالب در دو کتاب ریاضی و علوم، توجه ویژه به آموزش این دروس را می طلبد. لذا درس ریاضی به دو بخش حساب و هندسه تفکیک شده و هر بخش توسط یک دبیر ارائه می گردد. درس علوم نیز به سه بخش فیزیک، شیمی و زیست و زمین شناسی تفکیک گردیده است و توسط دو یا سه دبیر ارائه می گردد.

دپارتمان دروس عمومی

اهمیت آموزش دروس عمومی، امری است که متاسفانه در آموزش مدارس مغفول مانده، در حالی که اهمیت این دروس بر کسی پوشیده نیست. دبیرستان انرژی مثبت با استفاده از کادر متبحر، امکان رشد و پرورش استعداد دانش آموزان در این دروس را مهیا کرده است.

دپارتمان زبان‌های خارجی

با توجه به اختلاف سطح دانش آموزان و نیز عدم اطمینان به فضای فرهنگی آموزشگاه های زبان، آموزش زبان انگلیسی در دبیرستان دوره اول انرژی مثبت به صورت ترمیک توسط دپارتمان زبان‌های خارجی برگزار می گردد و دانش آموزان پس از سطح بندی در کلاسهای ترمیک شرکت خواهند کرد و دیگر نیازی به شرکت در کلاسهای زبان موسسات آموزشی احساس نمی شود.ضمناً امتحانات ترمیک نیز برگزار گردیده و مدرک رسمی آن سطح به آنها اعطا خواهد شد. علاوه بر کتاب درسی، با توجه به نیاز دانش آموزان به مهارت های زبان، کتاب های ترمیک مناسب سن آنها در نظر گرفته شده است. ضمناً کلاس‌های تکمیلی زبان انگلیسی، فرانسه و آلمانی نیز در زمان خارج برنامه درسی (After School) ارائه می گردد.

دپارتمان دروس عملی

با توجه به ماهیت کلاس های عملی و لزوم تمرکز بهتر دبیر بر روند ارائه این دروس، دانش آموزان هر کلاس در ساعات مربوط به کارگاه، آزمایشگاه و هنر به دو تیم 10-15 نفری تقسیم شده و در هر کدام از این کلاس ها به طور جداگانه شرکت می کنند. تجهیزات این دروس عملی نیز برای 10 تا 15 نفر مهیا گردیده است. کلاس های پژوهشی دبیرستان نیز با محوریت کلاس های برنامه‌نویسی، طراحی صنعتی و زیست پیشرفته، در روزهای پنجشنبه برگزار می گردد.

پژوهش

دوره متوسطه اول، مهمترین سال ها برای پرورش خلاقیت های تئوری و عملی دانش آموزان می باشد. دانش‌آموزان در طول تابستان در سمینارهای معرفی طرح های پژوهشی دبیرستان شرکت کرده و در پایان دانش‌آموزان به گروههای تخصصی تقسیم می شوند. در طول سال تحصیلی و در ساعات پژوهش که در برنامه گنجانده شده است، دانش‌آموزان با حضور در کلاس‌ها بر روی پروژه های خود فعالیت خواهند داشت.

پرورش

مهمترین هدف دبیرستان دوره اول، ایجاد بستر مناسب فکری جهت پرورش دانش آموزانی متعهد به باورهای ملی و مذهبی می باشد. نظر به اهمیت باورهای دانش آموزان در این سن و تاثیر نگرش افراد در شکل گیری شخصیت آنها، دبیرستان انرژی مثبت با درنظر گرفتن برنامه های مناسب و مرتبط  سعی دارد دانش آموزانی پویا، متعهد، اخلاق مدار و دیندار در اختیار جامعه قرار دهد. از مجموع اهداف و فعالیت های فرهنگی دبیرستان می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • تأسیس خیریه دانش آموزی به منظور مشارکت فعال دانش آموزان در امور خداپسندانه
  • برگزاری اردوهای علمی، فرهنگی و آموزشی شامل بازدیدهای علمی از مرکز رویان و فناوری های نانو و …، اردوهای مناسبتی، شبی در مدرسه و اردوهای زیارتی و سیاحتی
  • آموزش اتخاذ تصمیمات صحیح و معقول ، با واگذاری مسئولیت به آنها در چارچوب قبول وظایف مدرسه ای
  • آماده سازی دانش آموزان جهت شرکت در مسابقات فرهنگی در سطح مدرسه، منطقه ، استان و کشور( قرآن و عترت، احکام، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، داستان نویسی، شعر نویسی ، تئاتر ، سرود و…)
  • برگزاری مراسم مذهبی (نماز جماعت، مراسم مناسبت های مذهبی )
  • ایجاد روحیه تعاون وهمکاری وتقویت آن ، از طریق مشارکت در اجرای برنامه های جمعی و گروهی

 

ورزش

با توجه به اهمیت بحث ورزش و تربیت بدنی در این سن، دانش آموزان علاوه بر ساعت های ورزشی درسی، هر هفته در سالن ورزشی سرپوشیده نیز به فعالیت می پردازند. ساعات تربیت بدنی در دو بخش آموزش تئوری و عملی ورزش های مادر انجام خواهد شد. هدف گذاری سه ساله تربیت بدنی دبیرستان بر این است که دانش آموزان در نهایت در 5 رشته ورزشی مهارت پایه راکسب کنند تا امکان استعدادسنجی دانش آموزان در این رشته ها نیز مهیا گردد.

سنجش

فعالیت آموزشی بدون وجود سنجشی که نشان دهنده ی میزان یادگیری دانش آموز و قدرت انتقال دبیر باشد امری ناقص به حساب می آید و ضرورت سنجش دانش آموز از ارکان اساسی آموزش می باشد. سه فعالیت مهم دبیرستان انرژی مثبت در این حوزه :

دبیرستان دوره اول انرژی مثبت ساختاری متداوم در برگزاری آزمون ها در نظر گرفته است به شکلی که علاوه بر پرسش های متداوم کلاسی، هر هفته از یک درس اختصاصی و یک درس عمومی آزمونی هفتگی در زنگ آزمون برگزار می گردد.

دو آزمون میان ترم از تمامی دروس در ماه های آبان و فروردین برقرار است که نتایج این آزمون ها همراه با نمرات آزمون های هفتگی و نمرات کلاسی نمره ی مستمر را شکل می دهند.

به رسم معمول در ماه های دی و خرداد آزمون های ترم برقرار است که پس از برگزاری این آزمون ها نمره ی نهایی دانش آموز با احتساب نمرات میان ترم بدست می آید.

هر دانش‌آموز دارای یک پرونده آموزشی و مشاوره ای نزد مسئول پایه خود می باشد که تمام روند آموزشی و برنامه ریزی دانش آموز در آن ثبت می گردد و در انتهای سال تحویل مشاور پایه بالاتر می گردد تا روند آموزشی و برنامه ریزی هر دانش آموز در ابتدای سال بعد استمرار یابد.